Wednesday, November 12, 2014

Pregatire pentru sarcina - Dieta

Continuăm articolul Pregătirea pentru sarcină cu dieta în vederea sarcinii.
Când vreau sa discut despre dieta în vederea sarcinii nu vreau să abordez subiectul de o maniera detaliată ci mai de grabă conceptuală. NU voi da rețete sau recomandări stricte privind alimentele.


Este o utopie sa îți închipui că poți generaliza dieta anterioară sarcinii pentru o infinitate de cazuri.
De fapt nici nu este vorba de o dieta propriu zis ci de o strategie pe termen mediu de a îți pune ordine în alimentație. Principalele aspecte pe care trebuie să le ai în vedere sunt următoarele.
  • Toleranța tot mai scăzută la carbohidrați
  • Poftele specifice
  • Nutrienții necesari și sistemul imunitar
Despre toleranta la carbohidrați am scris articole destul de detaliate pe care vă invit să le citiți pentru mai multe detalii. Dar, pe scurt, problema este că pe fondul unui dezechilibru între consumul și necesarul de carbohidrați corpul începe să aibă probleme cu scăderea glicemiei. Receptorii de insulină își scad sensibilitatea și pancreasul este forțat să producă mai multă insulină. Este o fază premergătoare diabetului de tip 2. În cazul sarcinii se numește diabet de sarcină și este o condiție destul de frecvent întâlnită. Partea bună este că putem scădea riscul acestui fapt dacă înainte de sarcină viitoarea mama va avea o toleranță bună la carbohidrați. Pentru aceasta este nevoie de mișcare să golim depozitele de glicogen, este nevoie să avem o alimentație echilibrată din care să eliminăm carbohidrații procesați. Pâine, zahăr, sucuri și produsele cu îndulcitori.
În general după o perioadă mai dificilă de 2, 3 săptămâni similară cu un sevraj corpul scapă de dependența de zahar și ne este mult mai ușor să evităm produsele pe bază de zahar. recomandarea mea nu este să alegeți o dietă low carb. Eu consider că se pot consuma în continuare legume sau cereale nu indice glicemic mai mare atâta timp cât nu se exagerează cu cantitățile. Cartofi, orez, ovăz, fructe ar fi cele mai simple și comune alegeri pentru sursele bogate în carbohidrați.
Un alt instrument pe care îl agreez este postul negru. Acesta poate fi folosit înainte de sarcină dar nu și în timpul sarcinii, când ar fi un stres prea puternic.


 După părerea mea poftele exagerate pot avea două cauze. Consumul frecvent de potențiatori de gust, consumul frecvent de produse cu zahar sau lipsa unor anume nutrienți. Am discutat de necesitatea reducerii consumului de zaharuri deci rămâne eliminarea completă dacă se poate a potențiatorilor de gust. Monoglutamantul de sodiu abundă în produsele de tip fast food în cipsuri și în mezeluri. Cu cât evităm mai mult aceste produse cu atât vom gestiona mai ușor poftele în sarcină.
Și acum ajungem nutrienți. Lipsa nutrienților poate da pofte bizare. Acestea sunt pofte pe care nu cred ca e cazul să le suprimă-m. Dar pentru a nu intra într-o spirală a mâncatului cel mai bine este ca viitoarea mamă se se preocupe de calitatea nutritivă a mâncării din timp. Pentru a avea toate cele necesare în organism înainte de a începe conceperea unui nou organism în interiorul ei. Vitamine, minerale, proteine, grasimi sanatoase, sunt cele mai importante și aș adăuga și o atenție la probiotice și fibre. Pentru echilibrul sistemului digestiv stiut fiind că pe timpul sarcinii constipația poate fi o problemă. Recomandarea mea este să evităm obsesiile și înainte de a ajunge la suplimente să ne asigurăm că am epuizat toate variantele naturale de a obține acești nutrienți. Poate că fructele de Goji sunt ridicate în slăvi dar cu siguranță sunt la fel de dense nutritiv și măceșele, cătina, fructele de pădure. Este plin internetul de rețete minune cu ingrediente scumpe și exotice.
 
Eu aș prefera să cheltuiți banii pe legume crescute în condiții naturale și pe carne provenita din agricultura ecologică. M-aș  preocupa de o sursă de animale hrănite cu iarbă și lăsate la soare ca sursă de proteine și aș lăsa spirulina pe un plan secundar. Înțelegeți unde bat, spre o eficientizare a costurilor. În ordinea cantităților eu aș vedea astfel importanta alimentelor
  • Legume de calitate
  • Fructe de calitate (prioritare fiind cele autohtone)
  • Carne, oua și lactate
  • nuci și semințe
  • probiotice (iaurt, murături în saramura, varza murata etc.)
  • cereale
  • suplimente
  • condimente
As evita leguminoasele (mazăre, fasole, năut) pentru că o alimentație bazate pe ele va trebuie restructurata pe perioada sarcinii și a alăptării, când acestea devin contraindicate. 
Ca și o concluzie generală ar fi schimbarea trebuie făcută în pași mici dar constanți, fără extremism nutrițional, fără obsesii pentru alimente greu accesibile și fără o preocupare excesivă pentru suplimente. O astfel de dietă va fi ușor adaptabilă la perioada sarcinii și a alăptării. Când oricum alte stresuri vor fi prezente și o restructurare la 180 de grade a alimentației va deveni destul de dificile.




Read more ...

Thursday, October 23, 2014

Bjj - NO GI

Vreau să vă arăt unul dintre cele mai bine realizate highlight-uri pe care l-am văzut până acum. Chiar și cei care nu sunt înnebuniți după competițiile de grappling cred că nu vor considera că au pierdut 5 minute vizionându-l.


Meciurile de BJJ fără GI (kimono) sunt mult mai dinamice și mai agresive. Sportivii care se descurcă mai bine la aceste competiții sunt în general mai atletici. Fără a însemna că partea tehnică este mai puțin importantă. Doar că viteza și lipsa prizelor permite schimbarea pozițiilor mai rapid și ieșirea din încercările de finalizare ce nu sunt perfect executate.
Read more ...

Sunday, October 19, 2014

Pregatirea pentru sarcina

Următorul articol este adresat femeilor care plănuiesc să rămână însărcinate și reprezintă concluziile mele după ce am observat cu ce s-a confruntat soția mea, în cele 8 luni de sarcină și perioada imediat următoare.

Sarcina este una dintre cele mai stresante experiențe imaginabile pentru corpul unei femei. Într-o perioada extrem de scurtă de  timp femeia va fi purtată printr-un veritabil carusel  de transformări incredibile. De la transformări fiziologice evidente, până la schimbări extreme ale profilului hormonal și nu în ultimul rând la schimbări ale stilului de viață.
Ținând cont că o sarcină implică atâtea schimbări și momente de cumpănă ce facem noi înainte de a începe aducerea pe lume a unui copil? În cele mai dese cazuri nimeni nu face nimic pregătitor. Poate doar câteva analize care să ne asigure că nu exista vreo problema gravă. Dar, nu prea există o conduită de pregătire pentru sarcină.
Acest gol sper să-l acopăr cu o serie de articole. Nu vreau să intru în detalii plictisitoare și nici nu încerc să abordez problema de o manieră medicală. Nu acesta este locul unde vreți să citiți astfel de lucruri. Aici veniți să citiți despre lucruri simple pe care le puteți face pentru a vă îmbunătăți sănătatea, performanța sportivă și calitatea vieții.
Fără alte introduceri voi intra direct în subiect. Principale aspecte pe care le-am observat eu în timpul sarcinii sunt următoarele:
Cel mai evident este creșterea în dimensiuni a burți.
O să spuneți așa și ce e cu asta? Păi, atunci când în decurs de câteva luni te trezești cu câteva kilograme bune în dreptul burții musculatura nu mai are capacitatea de a susține o postura corectă și pentru a compensa deplasarea centrului de greutate în față femeile gravide ajunge cu spatele într-o hiper-extensie. Această lordoză duce la dureri destul de neplăcute de spate în zona lombară.



Cum ne putem pregăti pentru așa ceva? Întărind prin exerciții specifice mușchii responsabili cu postura. Vorbim mai ales de lombari, abdominali și fesieri. Dacă musculatura va fi pregătita anticipat femeie însărcinată va avea mult mai puține dificultăți de deplasare și dureri reduse de spate.
Creșterea sânilor
Volumul acestora se poate mări semnificativ și odată cu acesta și greutatea pe care femeia o va purta zi de zi clipă de clipă. Variația aceasta rapidă de greutate nu va permite o adaptare a musculaturii și va apărea o altă sursă de dureri de spate.


De data acesta în zona superioară a spatelui. Pentru a preîntâmpina această situație este nevoie de întărirea mușchiului trapez.
Pe parcursul sarcinii greutatea corpului va crește cu minim 10 kilograme.
Astfel spre finalul sarcinii vor apărea dificultăți serioase de deplasare și de ridicare. Pentru ca femeie însărcinată să nu se trezească mai incapabilă decât ar trebui va avea nevoie de picioare puternice, apte să poarte oricând o greutate corporală mai mare. De asemenea, înainte de a rămâne însărcinată o femeie ar trebui să aibă pe cât posibil o greutate corporală normală.
Apetit crescut, dereglări ale tiroidei și o toleranță mult mai scăzută la glucide.
Există posibilitatea apariției unui diabet de sarcină. Este evident că pe fondul unui apetit crescut și un sedentarism din ce în ce mai pronunțat femeia însărcinată se va lovi spre finalul sarcinii de dificultăți în a-și menține glicemia în limite normale. Pentru a scădea șansa ca așa ceva să se petreacă este nevoie ca viitoarea gravidă să aibă deja o conduită alimentară corectă și o toleranță la carbohidrați cât mai bună. Să elimine dulciurile, alimentele procesate și să reducă la minim consumul de potențiator de gust. Astfel încât  poftele să se mențină în limite normale.
După părerea mea pentru a putea implementa toate aceste modificări este nevoie de minim 6 luni de zile de pregătire. Poate părea mult dar credeți-mă  și orice femeie care a trecut prin asta poate să ateste că nu vor fi eforturi irosite.
Pe scurt ceea ce recomand eu este
  • un program de exerciții
  • principii alimentare pe care o viitoare gravidă să le urmeze cu minim 6 luni de zile înainte de a rămâne gravidă, pentru a nu experimenta un calvar în următoarele 9 luni.
Va urma un articol cu programul de antrenament și un articol despre conduita alimentară.
Read more ...

Sunday, September 7, 2014

Bucuresti Kizomba Fest

În acest weekend am participat la un curs intensiv de Kizomba susținut de Salsa Imperius. Am făcut mari eforturi și sacrificii să îmi pot rezerva tot finalul de săptămână acestui eveniment. Mai ales că sâmbătă dimineață am avut prima mea competiție de BJJ la avansați. Ca o paranteză, am pierdut ambele meciuri dar am identificat principala greșeală tehnică la care am de lucrat, deci a fost un final de săptămână fructuos. Dar, despre asta, cu altă ocazie.


Acum să revenim la dans. Eu am mai avut câteva contacte cu acest stil de dans și impresia inițială a fost că este mult mai facil decât salsa sau bachata. În ignoranța mea inițială chiar am considerat că este un stil de dans ușor, pe care îl poți deprinde în câteva ședințe de curs. După ultimele trei zile, în care am adunat peste 10 ore de studiu, am început să înțeleg cu ce se mănâncă și să îmi dau seama de noianul de finețuri ce sunt cuprinse de acest dans aparent simplu.
Nu mă înțelegeți greșit, nu spun ca am învățat să dansez, spun că măcar încep să pricep în ce consta acest stil de dans.
Adevărata frumusețe și senzualitate este greu de perceput din afară, pentru că se bazează foarte mult pe controlul permanent al centrului de greutate al parteneri și pe un contact foarte strâns între cei doi parteneri. Dacă salsa e un dans activ și jucăuș iar bachata este un dans pasional atunci kizomba este cu siguranță un dans intens. Odată deprinse principiile de bază se dansează cu lejeritate, totuși aceste principii de bază sunt destul de bine ascunse observației și micile chichițe fac diferența.
Pentru iubitorii acestui dans senzațional am să fac un anunț important. În luna octombrie va avea loc la București un festival de Kizomba. Festivalul este organizat tot de Salsa Imperius și vă dau link-ul cu evenimentul depe facebook. La acest festival vor ține seminarii unii dintre cei mai mari dansatori de Kizomba pe plan mondial. Personal eu cred ca acest festival este o ocazie unică de a întâlni nume mari din dansul mondial. În continuare găsiți o serie de clipuri cu unii din instructorii prezenți la festival.







Read more ...

Saturday, September 6, 2014

ADCC 2014

Mâine 6 septembrie are loc la sala Apollo competiția  ADCC de la București.
ADCC World Championship este cea mai prestigioasa competitie de lupta la sol din lume, creata in 1998 de Sheik Tahnoon Bin Zayed Al Nahyan, fiul fostului Presedinte al Emiratelor Arabe Unite, Sheikh Zayed bin Sultan Al Nahyan. ADCC World Championship se desfasoara odata la doi ani si este considerata o olimpiada a grappling-ului, reunind la start competitori din cele mai variate arte martiale si sporturi de contact, in special cele care au o importanta componenta de grappling: BJJ (Brazilian Jiu Jitsu), Judo, Lupte Libere si Greco-Romane, Sambo etc.

 La nivel mondial competitiile ADCC sunt guvernate de ADCC World Federation, al carui Presedinte este Marko Leisten. ADCC este prezent in peste 45 de tari, precum Anglia, Brazilia, China, Japonia, Israel, SUA, Venezuela s.a.
In Romania, ADCC este reprezentanta de Tudor Mihaita, președintele clubului Absoluto. El a fost numit reprezentant ADCC Romania in anul 2012 in Ljubljana, la intrunirea reprezentantilor ADCC din zona Balcani, de catre Presedintele Marko Leisten (foto Tudor si Marko).
ADCC Romania isi propune sa sprijine fenomenul sportiv din tara noastra, prin organizarea de competitii, stagii, seminarii, cursuri de arbitraj etc.
Mai multe detalii puteți afla pe site ADCC Romania
Partea interesantă este că anul acesta competiția va fi filmată și transmisă  live la următoarele link-uri.

Va fi prima competiție la care particip în cadrul categoriei de avansați. Sper ca lucrurile să meargă bine și măcar să fac meciuri frumoase, dacă nu voi reuși să înving.
Read more ...